نمایندگی رسمی هایلوک و هایک ویژن ایران کالاریزان

نماینده رسمی هایک ویژن و هایلوک در ایران

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید 07132317733  ( داخلی 4 )

وجود خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته

علت خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته

اطلاعات نوشته

در برخی مواقع تصویر دوربین مداربسته دچار یک سری ایرادات می شود که ممکن است دلیل آن را ندانیم. یکی از مشکلات مربوط به ضبط و نمایش تصاویر سیستم های نظارتی، وجود خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته می باشد.

خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته

این موضوع به دلایل مختلفی امکان دارد پیش بیاید. خبر خوب این است که تنها در دو حالت ممکن است خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته مشاهده کنید:

۱- تداخل روشنایی یا منابع تولید کننده نور فعال در اطراف دوربین

۲- تداخل الکترونیکی وسایلی که در اطراف دوربین در حال کار کردن هستند

تشخیص مورد دوم اندکی دشوار است اما در ادامه مواردی که باید بررسی کنید تا بتوانید علت را به درستی تشخیص دهید، خواهیم گفت.

تداخل روشنایی یا منابع نور با سنسور دوربین

زمانی که صحبت از تداخل نور و روشنایی می شود، منظور این است که آیا منبع نوری در اطراف دوربین وجود دارد که باعث برخورد مستقیم نور به لنز دوربین شود؟

زیرا همانطور که گفته شد، یکی از علت های بوجود آمدن خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته، تداخل نور با تراشه داخلی و حسگرهای CCD دوربین است. بنابراین منابع نور الکتریکی اطراف دوربین بررسی شود . بنابراین زاویه تابش منابع نور اطراف دوربین را بررسی کنید.

ولتاژ نامناسب از منبع تغذیه

حتما باید دقت داشته باشید که میزان ولتاژ منبع تغذیه و آمپر و جریان برق ورودی به دوربین متناسب با میزان درج شده بر روی دوربین باشد. زیرا یکی دیگر از علت های بوجود آمدن خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته، نرسیدن ولتاژ کافی به دوربین می باشد. آداپتور یا منبع تغذیه آسیب دیده با انتقال ناکافی جریان برق موجب می شود تا به تجهیزات متصل به خود آسیب وارد کند. بنابراین منبع تغذیه را تغییر دهید. کافی نبودن ولتاژ آداپتور، به نوبه خود، با سنسور CCD تداخل می کند و می تواند منجر به ایجاد خطوط افقی در تصاویر دوربین مداربسته شوند.

بررسی مشکلات کابل های دوربین

کابل های دوربین مداربسته گاهی ممکن است در معرض یک سری فرکانس ها مانند ماهواره، قرار بگیرد و دچار مشکل شود. همچنین اتصال دوربین ها و دستگاه باید بررسی شود که کابل ها به درستی کار میکنند و مشکلی ندارد. قرار گرفتن کابل ها در نزدیکی منابع الکترومغناطیسی مانند کابل برق، ترانس های برق، موتورهای الکتریکی و غیرع باعث ایجاد نویز در تصویر می شود.

حتی گاهی مسافت کابل کشی زیاد است و دوربین های توانایی انتقال تصاویر را به صورت صحیح ندارند. حتما بررسی شود کابل ها به درستی مسیریابی شده است.

پایین بودن رزولوشن دستگاه ضبط

گاهی ممکن است علت بوجود عمودن خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته رزولوشن پایین دستگاه باشد. در واقع ممکن است دستگاه نمی تواند تصویر را با ابعاد مناسب نمایش دهد و نمایشگر برای پرکردن پیکسل ها از این خطوط استفاده کند.

روش های رفع خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته

راه حلی که برای این مورد وجود دارد متفاوت است، در ابتدا شما باید دلیل ایجاد این مشکل را تشخیص دهید تا بتوانید راه حل آن را انجام دهید.

بررسی عدم تابش نور مستقیم روی لنز

اول از همه مطمئن شوید که نور الکتریکی بر روی لنز دوربین نیفتاده باشد. زیرا نورهای روشن و برخی از منابع الکتریکی باعث تداخل با سنسور CCD می شود و باعث بوجود آمدن خطوط افقی بر روی تصویر و همچنین سوسو زدن تصویر می شود.

استفاده از دوربین با قابلیت WDR و سنسور CMOS

اگر متوجه شدید که مشکل از روشنایی اطراف دوربین می باشد، بهتر است که از دوربین مجهز به قابلیت WDR استفاده کنید. دوربین هایی که WDR دارند می توانند نور محیط را به خوبی تنظیم کنند و در نهایت تصویر با کیفیت و واضح را نمایش خواهند داد و احتمال وجود خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته را کاهش میدهد.

از طرفی دوربین با سنسور CMOS نیز بسیار برای برطرف کردن مشکل وجود خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته، کاربرد دارد. تقریبا با دوربینهای مجهز به سنسور CMOS شما دیگر با این موضوع روبرو نخواهید شد. به عنوان مثال در دوربین های هایک ویژن و هایلوک از سنسور CMOS استفاده شده است.

تعویض آداپتور و بررسی ولتاژ

همانطور گفته شد اگر مشکل از آداپتور بود، حتما آداپتور را تعویض کنید و از یک برند معتبر و همچنین با ولتاژ مناسب دوربین، استفاده کنید. حتما موارد مربوط به آسیب دیدگی های احتمالی آداپتور را بررسی کنید.

بررسی امواج مغناطیسی و فرکانس ها

اگر در مسیر کابل کشی، امواج الکترومغناطیسی وجود دارد یا فرکانس دستگاه های الکترونیکی باعث اختلال در کابل ها و انتقال تصویر شده است، حتما این موارد را بررسی و رفع کنید.

کاهش مسافت کابل کشی

از مواردی که باید حتما بررسی شود مسافت کابل هاست. کابل کشی طولانی باعث افت کیفیت تصویر می شود. اگر مجبور به کابل کشی با مسافت زیاد بودید، بهتر است از کابل های با کیفیت عالی که شیلد و مغزی با بالاترین کیفیت دارند استفاده کنید.

تنظیم رزولوشن ضبط تصویر در دستگاه

همانطور که گفته شد ممکن است رزلوشن دستگاه ضبط پایین باشد و در تصویر خطوط افقی نمایش داده شود. برای رفع آن وارد تنظیمات دستگاه شوید و رزولوشن تصویر را روی بیشترین حالت قرار دهید.

لینک ورود به وب سایت اصلی شرکت هایک ویژن و هایلوک

عنوان مطلب مطالعه شده:

وجود خطوط افقی در تصویر دوربین مداربسته

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
مشاوره رایگان
Main Menu x