نمایندگی رسمی هایلوک و هایک ویژن ایران کالاریزان

نماینده رسمی هایک ویژن و هایلوک در ایران

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید 07132317733  ( داخلی 4 )

iris دوربین مداربسته

قابلیت IRIS در دوربین مداربسته

اطلاعات نوشته

قابلیت IRIS در دوربین مداربسته در باز و بسته شدن در کیفیت تصویر بسیار حائز اهمیت است. برای تنظیم سطح و میزان نور وارد شده به دوربین مداربسته IRIS کاربرد دارد. IRIS دوربین مداربسته باعث می‌شود که تصویر واضح با کنتراست بالا داشته باشیم و به درستی در معرض دید باشد. علاوه بر آن از IRIS برای کنترل عمق میدان دید نیز استفاده می‌شود.

کنترل نور از طریق قابلیت IRIS در دوربین مداربسته به سه روش : ثابت، دستی و اتوماتیک می‌باشد.

IRIS ثابت (Fixed Iris)

در محیط هایی که تغییر نور در آن کم است یا به عبارتی ثابت است از دوربینهای با آیریس ثابت می توان استفاده کرد. زیرا تغییر سطح نور در آن محیط وجود ندارد. مکان هایی مانند اتاق ها یا به طور کلی محیط هایی با نور ثابت نصب این دوربین ها کارآمد خواهد بود.

IRIS دستی (Manual Iris)

این نمونه لنز IRIS به گونه ای طراحی شده است که با حرکت لنز می توانید میزان نوری که به دوربین وارد شود را تنظیم و کنترل کنید. کار با نمونه آیریس دستی به مرور خسته کننده خواهد شد و از طرفی برای تنظیم تصویر دچار مشکل خواهید شد. همچنین برای محیط های بیرونی عملا تنظیم آن دشوار است.

آیریس اتوماتیک (Auto Iris) دوربین مداربسته

به دلیل بهره مندی از تکنولوژی بالاتری که نسبت به دو نمونه آیریس ثابت و دستی دارد، گران تر است اما خب به طور اتوماتیک می‌تواند تنظیم کند که چه میزان نور وارد شود. در اصل لنز به تغییرات نور محیط واکنش نشان می‌دهد و به صورت خودکار تغییر می‌کند. امکان تنظیم دریچه آیریس وجود دارد و با تغییر شدت نور این دریچه باز و بسته می‌شود. تا دو مدل لنز آیریس اتوماتیک داریم:

  • DC Irisدر DC Iris، کنترل موتور در دوربین است و دریچه iris توسط مدار داخلی تنظیم می شود.
  • Video Iris: در Video Iris،کنترل این نوع iris در لنز قرار دارد و تنظیم دریچه توسط مدار کنترل کننده لنز انجام می‌شود.

P-Iris ( آیریس دقیق)

p-Iris شبیه آیریس خودکار است اما مدل پیشرفته آن می‌باشد. کنترل دریچه در P-iris توسط موتورهای مکانیکی دقیق انجام می‌شود و با توجه به شدت نور محیط دریچه تنظیم می‌شود. دیگر آیریس ها دارای یک سری مشکلات و معایب می‌باشند که در P-iris وجود ندارد. این نمونه نسبت به سایر مدل ها قیمت بالاتری دارد بنابراین در موقعیت های حساس استفاده شود.

قابلیت IRIS در دوربین مداربسته

اصلی ترین وظیفه iris چیست؟

اصلی ترین قابلیت IRIS دوربین مداربسته، تنظیم و کنترل میزان نور ورودی به لنز دوربین مداربسته است. این قطعه نقش بسیار مهمی در کیفیت تصویر دوربین مداربسته دارد. هنگام تصویر برداری اگر نور بیش از حد زیاد و یا کم شود، کیفیت تصویر پایین می آید. در صورتی که نور ورودی بسیار زیاد باشد، تصاویر بسیار روشن ثبت می‌شوند. اگر نور ورودی خیلی کم باشد، شاهد تصاویر تیره و تاریکی خواهید بود.

بنابراین وجود آیریس در دوربین مداربسته، باعث کنترل میزان نور و ثبت تصاویر با کیفیت تر می‌شود. Iris با توجه به میزان نور محیط، باز و بسته می‌شود. هم چنین به مدت زمانی که طول می‌کشد تا دریچه دوربین یک بار باز و بسته شود، سرعت شاتر می‌گویند. در تنظیمات دوربین مداربسته، دریچه آیریس تحت عنوان F-Stop، قابل تنظیم است. در واقع F-Stop به میزان نوری گفته می‌شود که لنز قادر است از خود عبور دهد. هر چه مقدار F-Stop کمتر شود، دریچه بازتر شده و هر چه مقدار F-Stop بیشتر شود، دریچه بسته تر می‌شود.

قابلیت IRIS در دوربین مداربسته

کاربرد انواع ایریس (Iris)

آشنایی با آیریس و انواع آن ما را در انتخاب دوربین مناسب با توجه به موقعیت قرار گیری آن در پروژه و محل نصب کمک می‌کند. انتخاب مناسب همیشه با صرف هزینه بالا به وقوع نمی‌پیوندد. به طور مثال اگر به دنبال نصب دوربین مداربسته در مکانی هستید که در طول روز و تنها در ساعت های کاری به تصاویرآن نیاز دارید می‌توانید از دوربین های مداربسته با آیریس ثابت یا دستی استفاده کنید. این انتخاب از این جهت پیشنهاد می‌شود که علاوه بر قیمت مناسب، بالاترین کیفیت تصویر از دوربین دریافت می‌شود.

حال اگر دوربین مداربسته را برای یک موقعیت خارجی مانند پارکینگ، محوطه ی اطراف ساختمان، حیاط و غیره در نظر دارید، بهترین انتخاب استفاده از دوربین های مداربسته مجهز به آیریس اتوماتیک است. در این صورت براساس تغییر شدت نور محیط در طول شبانه روز دریچه ایریس تنظیم می‌شود و کیفیت مناسبی از تصویر را دریافت خواهید کرد.

اما اگر نصب دوربین مداربسته در فضای تجاری مهم مانند مراکز خرید مهم، صندوق های مغازه یا فروشگاه، طلا فروشی ها، بانک ها و پروژه هایی از این دست مورد نظر شما است بهتر است از دوربین های مجهز به P-Iris استفاده کنید. به این ترتیب در طول شبانه روز بهترین کیفیت تصویر براساس تغییر نور محیط را خواهید داشت. همچنین اختلال و افتی در تصویر به علت تغییرات نور محیطی رخ نمی‌دهد. جزئیات تصاویر نیز به راحتی قابل مشاهده است.

به اشتراک بگذارید:

6 پاسخ به “قابلیت IRIS در دوربین مداربسته

  1. آمنه

    سایت شما بسیار جذاب و عالی هست . موفق باشید مهندس

    1. نظر لطف شماست. ممنون و متشکریم

  2. مهناز

    چندین بار خرید داشتم راضی بودم

    1. خوشحالیم که تونستیم رضایت شما رو جلب کنیم

  3. حمید

    عالی و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
مشاوره رایگان
Main Menu x