نمایندگی رسمی هایلوک و هایک ویژن ایران کالاریزان

نماینده رسمی هایک ویژن و هایلوک در ایران

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید 07132317733  ( داخلی 4 )

تکنولوژی های کاربردی دوربین مداربسته

تکنولوژی های ضبط تصاویر دوربین مداربسته که باید حتما آنها را بدانید

اطلاعات نوشته

دوربین های مداربسته از یک سری تکنولوژی برخوردار هستند، که هدف از استفاده و به کارگیری آنها در دوربین ها، داشتن تصویر با کیفیت بالا از دوربین مداربسته می باشد. در قسمت تنظیمات تصویر دوربین مداربسته، یک سری قابلیت هایی وجود دارد که در ارائه تصویر واضح، روشن، شفاف و با کیفیت، بسیار به ما کمک میکنند. تنظیماتی که امروزه بصورت کلی در اکثر دوربین ها وجود دارد.

(Digital Noise Reduction DNR)

سیستم کاهش نویز از تصاویر، وضوح فوق العاده تصویر در نور کم.
برخی از شرایط محیطی و کم بودن نور محیط، باعث بوجود آمدن نویز در تصویر می شود.
دوربین های مجهز به DNR به صورت دیجیتالی نسبت “سیگنال به نویز” را افزایش داده و باعث روشنایی و افزایش کیفیت تصاویر می شود.

انواع مختلف تکنولوژی های DNR :
DNR
SDNR
SSNR
۲DNR
۳DNR

نسبت S/N Ratio-سیگنال به نویز: در جدول ذیل برای مثال اگر دوربینی نسبت سیگنال به نویز ۴۰ dB دسی بل باشد یعنی نویز تولید شده ۱۰۰ برابر کمتر از سیگنال است. هر چه نسبت سیگنال به نویز بیشتر باشد کیفیت دوربین افزایش می یابد.

noise
تنظیمات تصویر دوربین مداربسته

Digital Image Stabilier) DIS)

قابلیت DIS در دوربین مداربسته که به عبارتی تثبیت کننده تصویر دیجیتال می باشد سطح تاری یا تحریف را در فیلم های شما کاهش می دهد که می تواند ناشی از حرکت ناپایدار یا لرزش باشد. با افزایش حساسیت و افزایش سرعت شاتر یا با حرکت سنسور دوربین در جهت مخالف به حرکت شناسایی شده فیلم های شما می توانند واضح باشند.

قابلیت DIS

Auto Gain Control – AGC

از دیگر تکنولوژی های مهم در دوربین مداربسته قابلیت AGC است که باعث می شود دوربین به صورت خودکار نور را تنظیم کند. AGC مخفف عبارت Automatic Gain Control است. میزان سطح روشنایی و نور محیطی برای ثبت تصاویری با کیفیت، بسیار با اهمیت است. هنگامی که نور، پایین تر از سطح مشخصی باشد، دوربین مداربسته به صورت خودکار، شروع به تقویت سیگنال ویدئویی می کند. به این ترتیب، کمبود نور جبران می شود.

قابلیت AGC دوربین مداربسته

Back Light Compensation – BLC

قابلیت BLC در دوربین مداربسته یا (back light compensation) به معنای “جبرانساز نور پس زمینه” است. BLC در دوربین مدار بسته یک مکانیزم دیجیتال و ساده برای بهبود تصویر در شرایط خاص نوری است.

قابلیت BLC در دوربین مداربسته

( HLC (Highlight Compensation

از دیگر تنظیمات تصویر دوربین مداربسته قابلیت HLC می باشد. این قابلیت در دوربین های مداربسته دید در شب و پلاک خوان دارای اهمیت فراوانی است، در این مکانیزم ، حلقه های نور که بیشتر در معرض دید تصویر هستند مثل چراغ های اتومبیل را کاهش داده و تصویری با کیفیت بیشتر را نشان می دهد.
بطور مثال هنگامیکه پلاک ماشین در اثر نور زیاد مشخص نباشد نور چراغ ها را کاهش داده تا پلاک بصورت واضح و خوانا باشد.این ویژگی فقط در دوربین مدار بسته پلاک خوان موجود نیست بلکه در دوربینهای غیرتخصصی پلاک خوانی هم با این قابلیت برخورد خواهید کرد.

قابلیت HLC در دوربین مداربسته

(Wide Dynamic Range (WDR

تکنولوژی مهم بعدی در تنظیمات تصویر دوربین های مداربسته قابلیت WDR می باشد. قابلیت WDR با استفاده از دو CCD یک بار تصویر محیط داخل و سپس تصویر محیط بیرونی را که دارای نور زیادی است اسکن و در نهایت پردازش میکند و حاصل آن تصویری مطلوب از پردازش این دو ارایه می دهد.
به طور کلی یک CCD وظیفه اسکن تصویر مناطق پر نور و دیگری وظیفه اسکن مناطق کم نور را دارد.
بهبود تصویر WDR در بین مابقی قابلیت ها بسیار مشهود تر می باشد. طبیعی است که دوربین هایی با این قابلیت از لحاظ قیمت کمی گران تر از دوربین های معمولی هستند.

قابلیت WDR در دوربین مداربسته

قابلیت EIS

برخی دوربین های مداربسته در جایی نصب می شوند که در معرض لرزیدن و تکان خوردن هستند، این امر موجب تار شدن تصویر دوربین مداربسته می شود. برای جلوگیری از بروز آن، از تکنولوژی EIS استفاده می شود. در اصل این چیپ تثبیت کننده الکترونیکی یا همان EIS کیفیت تصویر را در هنگام ارتعاش و لرزه حفظ می کند.


از طریق الگوریتم های مختلف، دوربین قادر به تشخیص پیکسل های تصویر، خارج از مرز زمینه دید استاندارد است (تصاویر گرفته شده به دلیل حرکت دوربین). و با استفاده از اطلاعات موجود در این پیکسل ها تصویر الکترونیکی می تواند از فریمی به فریم دیگر تعویض گردد تا یک تعادل حرکتی در تصاویر دوربین ایجاد گردد.

نکته:

EIS در واقع یک قطعه سخت افزاری است که معادل نرم افزاری آن همان تکنولوژی DIS است که مخفف Digital Image Stabilization به معنای تثبیت کننده دیجیتالی تصویر است. اما عملکرد قابلیت EIS نسبت به آن به مراتب بهتر است.

قابلیت EIS در دوربین مداربسته

قابلیت Defog

در شرایط آب و هوایی نا مساعد، دوربین مداربسته قادر به ثبت تصویر با کیفیت نخواهد بود. به عنوان مثال یکی از مشکلات در تار شدن تصاویر دوربینی که در محیط باز قرار دارد، وجود مه در محیط است. برای رفع این مشکل، دوربین هایی با قابلیت Defog یا ضد مه، وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

الگوریتم به کار رفته در این دوربین ها به گونه ای است که، هر پیکسل، پیکسل کناری خود را می سازد. در واقع برای داشتن تصویر با کیفیت، در شرایط جوی نامناسب، نیاز است که دوربین در ساعت های مختلف تصویر برداری کرده باشد، تا بتواند از طریق پردازشگر موجود در دوربین، تصویر را مه زدایی کند.

قابلیت defog مه زدایی در دوربین مداربسته

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
مشاوره رایگان
Main Menu x