نمایندگی رسمی هایلوک و هایک ویژن ایران کالاریزان

نماینده رسمی هایک ویژن و هایلوک در ایران

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید 07132317733  ( داخلی 4 )

ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فرد دوربین های تحت شبکه هایک ویژن

قابلیت هوش مصنوعی دوربین هایک ویژن

اطلاعات نوشته

اکثر ویژگی ها و قابلیت های دوربین هایک ویژن به گونه ای طراحی شده اند که منحصر به فرد هستند. حتی قابلیت هایی که برای اولین بار توسط شرکت هایک ویژن معرفی شد، بعدها در برندهای دیگر نیز استفاده شد. البته هنوز هم شرکت هایک ویژن در چند سال اخیر توانسته بهترین و حرفه ای ترین ویژگی ها را در سیستم های نظارت تصویری خود اجرا کند. به گونه ای که با توجه به شرایط در اولین فرصت دوربین هایی را به بازار معرفی میکند که همیشه با قابلیت های فوق العاده و کاربردی که دارد نظر عموم را به خود جلب میکند.

جدیدترین و حرفه ای ترین دوربین های حال حاضر بازار سیستم های نظارت تصویری عموما مربوط به شرکت هایک ویژن است. اما چه چیزی باعث شده که هایک ویژن تا این حد موفق عمل کند؟
پاسخ این سوال این است که شرکت Hikvision در تمام مدت فعالیت خود تاکید بسیار زیاد بر روی خلاقیت و نوآوری در محصولات خود داشته است. که این کار بر عهده تیم تحقیق و توسعه شرکت هایک ویژن میباشد. با بهره مندی از فناوری های روز دنیا و با توجه به شرایط و نیاز جامعه، سعی داشته که بهترین ها را ارائه کند.

قابلیت های منحصر به فرد دوربین هایک ویژن

موارد زیادی است که دوربین های مداربسته هایک ویژن را از سایر برندها متمایز میکند. کیفیت ساخت محصولات هایک ویژن، استفاده از فناوری های پیشرفته در سیستم های نظارت تصویری، ارائه تیم پشتیبانی قوی (که در ایران شرکت پارس ارتباط گارانتی محصولات هایک ویژن را برعهده دارد)، نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات جدید با توجه به نیاز مردم و… از مواردی است که میتوان به آنها اشاره کرد.

در اینجا ما قابلیت های دوربین های هایک ویژن که معمولا مربوط به دوربین های تحت شبکه است، به صورت خلاصه معرفی میکنیم و در مورد آنها توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

قابلیت تشخیص چهره (Face Detection)

دوربین های تحت شبکه هایک ویژن از سیستم پردازش تصویر VCA (Video Content Analytics) برخوردار هستند. که در واقع با توجه به الگوریتم های خاصی تصویر چهره اشخاص را در زوایای مختلف بررسی میکند. از طریق اجزای صورت مانند بینی، چشم، ابرو، خطوط صورت و قادر به تشخیص چهره افراد خواهد بود. در زوایای مختلف یعنی از نیم رخ و تمام رخ تا زاویه ۴۵ درجه عکس از صورت فرد ثبت و در دستگاه ذخیره میکند.

قابلیت پیشرفته تر نسبت به Face Detection، قابلیت Face Recognition یا همان شناسایی چهره است. این قابلیت هوش مصنوعی دوربین هایک ویژن در واقع دارای یک عملکرد هوشمندانه تری است به این صورت که اگر چهره فرد شناسایی توسط دوربین شده باشد، به صورت لحظه ای می توان آن را از طریق Tracking ردیابی کرد. و در صورت ورود به مناطق غیرمجاز آلارم ها هشدار خواهند داد.

قابلیت تشخیص چهره در دوربین های نسل جدید
قابلیت هوش مصنوعی دوربین هایک ویژن

قابلیت عبور از خط (Line Crossing) دوربین هایک ویژن

در قابلیت عبور از خط در ابتدا باید یک محدوده را از طریق خطوط فرضی معین کنید. تا در صورت ورود افراد به آن منطقه هشدارهای لازم انجام بگیرد. این هشدارها میتواند به صدا درآمدن آلارم ها و یا شروع به ضبط تصاویر باشد. در دوربین هایی با این قابلیت می توان علاوه بر ایجاد خط فرضی و تعیین محدوده، میزان حساسیت را نیز تنظیم کرد. همچنین می توانید جهت ورود به منطقه را هم مشخص کنید. برای مثال ورود از دو طرف یا از سمت چپ به راست و راست به چپ، برای استفاده از این عملکرد باید دوربین را به دستگاه NVR متصل کنید و تنظیمات پردازش تصویر عبور از خط را در دستگاه فعال کنید.

line crossing هایک ویژن
عبور از خط line crossing

قابلیت تشخیص حرکت (Motion Detection)

در واقع عملکرد این قابلیت به این صورت است که فریم های گرفته شده را باهم مقایسه میکند و در صورت مشاهده تغییرات نسبت به فریم قبل، حرکت را تشخیص میدهد. که با توجه به تنظیمات شما میتوانید اعلام کنید در صورت تشخیص حرکت شروع به ضبط تصویر کند. که این راه کار برای صرفه جویی در مصرف هارددیسک میشود. البته این را باید در نظر داشت که این قابلیت در صورت وجود تغییرات تشخیص داده میشود و با خاموش و روشن شدن چراغ هم شروع به ضبط میکند. اما شما میتوایند میزان حساسیت را در دستگاه تنظیم کنید.

تشخیص حرکت در دوربین هایک ویژن
تشخیص حرکن motion detection

قابلیت تشخیص نفوذ (Intrusion Detection)

با استفاده از این قابلیت شما میتوانید ورود غیرمجاز افراد به یک منطقه خاص را شناسایی کنید. معمولا در محیط های نظامی، تجاری، صنعتی دوربین های با این قابلیت بیشتر کاربرد دارد. زیرا این قابلیت وقایع پیش آمده در مورد رویداد را ضبط میکند و به راحتی قابل پیگیری و بررسی است. از مزایای این قابلیت جلوگیری از سرقت ها و خرابکاری ها، و البته ورود غیرمجاز افراد اشاره کرد.
با ادغام سیستم تشخیص نفوذ و دوربین مداربسته، میتوان فعالیت های افراد خرابکار و مزاحم را به صورت خودکار ضبط کرد.

ورود غیر مجاز به محدوده توسط دوربین مداربسته شناسایی شده
ورود غیر مجاز به محدوده تعیین شده

قابلیت تعقیب هوشمند (Smart tracking)

قابلیت تعقیب هوشمند سوژه ها جز جدیدترین قابلیت ها به حساب می آید. با استفاده از این قابلیت شما میتوانید به صورت دستی یا برنامه ریزی شده سوژه ها را ردیابی و دنبال کنید. در اصل دوربین یک سوژه را براساس پارامترهایی که از قبل در آن تعریف شده، شناسایی و دنبال میکند. این قابلیت کارایی دوربین های گردان را بسیار افزایش داده، زیرا با این که دوربین های گردان قابلیت چرخش دارند اما در نهایت فقط یک محل را نمایش میدهند. با قابلیت Smart tracking، جا به جایی افراد و سوژه ها به خوبی قابل نظارت هستند.

smart tracking
تعقیب هوشمند سوژه

قابلیت تشخیص شئ حذف شده تصویر (Object Removal Detection)

از این فناوری در جاهایی استفاده میشود که حفاظت از اشیا بسیار اهمیت داشته باشد. مانند طلا فروشی، کتاب فروشی، موبایل فروشی و مکان های مشابه این موارد. با فعال کردن قابلیت تشخیص حذف شئ از تصویر، اگر در منطقه ای که مشخص کرده اید، جای یک شئ تغییر کند و یا حذف شود، آلارم ها فعال میشود و کاربر از بروز این اتفاق مطلع خواهد شد. می توان آلارم های مختلفی را برای مرکز کنترل تعریف کرد. مانند ارسال ایمیل ، شروع به ضبط یک یا چند دوربین دیگر بصورت همزمان، به صدا درآمدن بوق دستگاه ضبط، نمایش تصویر موردنظر به صورت تمام صفحه و …

تشخیص حذف شی از تصویر در دوربین های هایک ویژن
object removal detection  قابلیت دوربین هایک ویژن

قابلیت Dark Fighter دوربین هایک ویژن

در سال ۲۰۱۳ شرکت هایک ویژن نسل دوم دوربین های مداربسته خود را با عنوان دوربین های Dark Fighter به بازار معرفی کرد. این دوربین ها دارای سنسور و دیافراگم بزرگتری نسبت به سایر دوربین ها هستند. که همین باعث شده در شب و نور کم عملکرد بهتری داشته باشد. همینطور با ارتقای سخت افزار و ویژگی های نرم افزاری، نویز تصاویر نیز کاهش پیدا کرد و همینطور حجم ذخیره سازی تصاویر کمتر شد.

نسل سوم دوربین های هایک ویژن دوربین های Dark FighterX هستند. که توانایی بالایی در ارائه تصاویر با کیفیت دارند. دوربین های با این خصوصیت قادر خواهند بود تصاویری رنگی و شفاف در محیط های بدون نور (تاریکی مطلق) ارائه کنند. این تکنولوژی در واقع یک نوع شبیه سازی از شبکیه چشم انسان است.

قابلیت dark fighterx در دوربین های هایک ویژن

فناوری Colorvu ، تکنولوژی برای داشتن تصویر رنگی

تصاویر دوربین های معمولی در شب معمولا بصورت سیاه و سفید هستند. اما با تکنولوژی جدید Colorvu هایک ویژن دوربین های با این قابلیت میتوانند تصویری رنگی را به شما ارائه دهند. نحوه کار این فناوری به این صورت است که نور زیاد از محیط را میگیرد تا تصویری رنگی را نمایش دهد. در اصل از دیافراگم F1.0 استفاده می کند که باعث میشود تصویر با جزئیات بهتری ضبط و دخیره سازی شود. فناوری ColorVu دوربین ها را قادر میسازد تا حتی در محیط های کم نور، ویدئوهای رنگی تولید کنند.

دوربین کالر ویو هایک ویژن color vu دید در شب رنگی

فناوری Acusense برای تشخیص بهتر افراد و خودرو ها

این فناوری در اصل میتواند حرکت افراد و ماشین ها را شناسایی کند. فناوری که شبیه به عملکرد motion detection است اما با این تفاوت که، یک فناوری تجزیه و تحلیل هوشمند مبتنی بر الگوریتم های یادگیری عمیق است. در Motion detection دیدیم که بر اساس تغییر در پیکسل های تصاویر حرکت را تشخیص میداد . حتی اگر یک جسم حرکت داده میشد نیز آن را اعلام میکرد. اما فناوری Acusense از یک سیستم فیلتر برای دسته بندی مواردی مانند انسان، وسیله نقلیه یا اشیاء “دیگر” استفاده میکند.

به اشتراک بگذارید:

3 پاسخ به “قابلیت هوش مصنوعی دوربین هایک ویژن

  1. […] برای مطالعه بیشتر در مورد این ویژگی ها به مقاله ” قابلیت های هوشمند دوربین های هایک ویژن ” مراجعه […]

  2. […] نام یکی از قابلیت های هوشمند Hikvision است که ویدیوهای زنده را در لحظه تجزیه و تحلیل کرده و […]

  3. […] کار رفته شده در دوربین های IP، به گونه ای است که بسیار از قابلیت ها و تکنولوژی های هوشمند که از طریق هوش مصنوعی انجام می شود، در دوربین های تحت […]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
مشاوره رایگان
Main Menu x