نمایندگی رسمی هایلوک و هایک ویژن ایران کالاریزان

نماینده رسمی هایک ویژن و هایلوک در ایران

جهت مشاوره رایگان تماس بگیرید 07132317733  ( داخلی 4 )

قوانین نصب دوربین مداربسته

قوانین نصب دوربین مداربسته به چه صورت هست؟

اطلاعات نوشته

امروزه دوربین های مداربسته را به منظور حفظ امنیت و نظارت بر محل نصب می کنند تا از وقوع جرائم و سرقت ها جلوگیری شود و حتی الامکان بعد از بروز حوادث و اتفاقات آن ها را پیگیری کرد. اما آیا نصب دوربین مداربسته در مکان های عمومی مجاز است؟ آیا درمورد قوانین نصب دوربین مداربسته موارد خاصی هست که باید رعایت شود؟ آیا تنها در مکان های خاصی می توان دوربین نصب کرد؟ اگر فردی از اهالی مخالف نصب دوربین مداربسته باشد آیا می تواند مانع از نصب دوربین ها شود؟

نصب دوربین مداربسته به خودی خود جرم به حساب نمی آید. در اصل هدف از نصب دوربین برقراری و حفظ امنیت می باشد اما آیا این کار باعث نقض حریم خصوصی خواهد شد؟ در چه صورت می توان در مکان های خاص که دارای قوانین خاص می باشد، دوربین مداربسته نصب کرد؟

دوربین مداربسته در چه مکان هایی نصب می شود ؟

هدف از نصب دوربین مداربسته تامین امنیت و شناسایی و کشف جرم است و از مزایای آن می توان به کاهش جرائم اشاره کرد. زمانی که در یک مکان دوربین مداربسته نصب شده باشد قطعا سرقت کمتری اتفاق خواهد افتاد و از طرفی در صورت بروز هرگونه حادثه ای می توان آن را پیگیری کرد. معمولا دوربین ها را در مکان هایی مانند ساختمان ها، ادارات، سازمانها، اماکن تجاری مانند فروشگاه ها و مغازه ها و غیره نصب می شود. که با توجه به هدف نصب دوربین ها در محل های خاصی و در زوایای مختلف نصب خواهند شد.

آیا می توان دوربین های مداربسته را در مکان عمومی نصب کرد؟

هدف از نصب دوربین برقراری امنیت جامعه است. طبق قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی بلامانع و مجاز است. مکان هایی مانند کوچه ها، خیابان ها اماکن تجاری مانند فروشگاه ها، مجتمع ها، مغازه ها و سازمان ها و ادارات که افراد متعددی روزانه از آنجا عبور می کنند جز اماکن عمومی به حساب می آیند. البته برخی از ادارات و سازمان ها دارای یک سری قوانین می باشند که نصب دوربین مداربسته در آنها مجاز نمی باشد.

قوانین نصب دوربین مداربسته در آپارتمان ها و منازل

با توجه به اینکه محل هایی چون آسانسور، راه پله ها، پارکینگ در آپارتمان ها جز مشاعات می باشد نصب دوربین در آن به شرط رضایت کتبی اهالی ساختمان مانعی ندارد. برای نصب بهتر است رضایت تمامی اهالی گرفته شود. زیرا ساکنین می توانند در صورت عدم رضایت مانع از نصب دوربین مداربسته شوند. البته در صورتیکه اثبات شود هدف ایجاد امنیت می باشد نیازی نیست. توصیه می شود حتما قبل از نصب رضایت همسایگان را جلب کنید.

البته رضایت اکثریت افراد برای نصب دوربین مداربسته ارجحیت دارد به اقلیت افراد که رضایت ندارند. بنابراین در صورتیکه تعداد بیشتری از اهالی خواهان نصب دوربین مداربسته باشند می توانند کار نصب دوربین مداربسته را انجام دهند.

آیا قوانین خاصی برای نصب دوربین مداربسته وجود دارد؟

به طور کلی قوانین خاصی برای دوربین مداربسته وضع نشده است اما از قوانین مربوط به حفظ حریم شخصی می توان استفاده کرد و به نصب دوربین مداربسته تعمیم داد. همانطور که گفته شد نصب دوربین در مکان هایی که دارای قوانین خاصی از نظر نظارت و خصوصی بودن دارد، نیاز به مجوز دارد. مکان هایی مانند اتاق پرو، رختکن ها، داخل آسانسور، داخل منازل مسکونی. در صورت داشتن مجوزهای لازم نصب دوربین مداربسته در این مکان ها باید اعلام شود. به عنوان مثال اگر در آسانسور دوربین مداربسته نصب شده است باید اعلام شود “این مکان مجهز به دوربین مداربسته” می باشد.

قوانین نصب دوربین مداربسته

استفاده از دوربین مداربسته در مکان‌هایی که به حریم خصوصی افراد ارتباط دارد مانند محوطه داخلی منزل، اتاق رختکن، اتاق خواب شخص و …. اشکال دارد و تخلف تلقی می‌شود. برای نصب دوربین‌های مداربسته در اینگونه محل‌های شخصی، گرفتن مجوزهای رسمی ضروری است.

طبق قوانین نصب دوربین مداربسته، نصب دوربین مخفی تخلف به حساب می آید

بر اساس قانون نصب دوربین مداربسته مخفی به هر نحو (در محیط‌های مشاع یا خصوصی) نیازمند مجوز است.

در صورت شکایت به‌واسطه نصب دوربین مخفی حتی در منزل خود فرد، این موضوع می‌تواند با پرداخت جریمه سنگین یا تعقیب قضائی همراه باشد. برای نصب دوربین مخفی نیاز به دریافت مجوز از نیروی انتظامی یا مراجع قضایی می باشد.

طبق قوانین نصب دوربین مداربسته استراق سمع و نظارت به زندگی خصوصی افراد غیرقانونی است. از این رو استفاده از دوربین مخفی خلاف قانون می باشد. جالب است بدانید کسی که دوربین مخفی نصب کرده نیز مجرم شناخته می شود و تصاویر ضبط شده نیز قابل استناد نمی باشد.
البته اگر در این میان صاحب ملکی بخواهد از اتفاق یک جرم بزرگ پیشگیری کند، می تواند آن هم با گرفتن مجوز از مراجع ذی صلاح اقدام به نصب دوربین مخفی کند. البته می توان تنها در یک بازه زمانی کوتاه از نصب دوربین مخفی در محل استفاده کرد.

نصب دوربین در ادارات و محیط کار برای نظارت بر کارمندان

به منظور بهبود بازدهی کارکنان و همچنین حفظ امنیت افراد، جلوگیری از سوء رفتار و رعایت قوانین در محل کار، نصب دوربین مداربسته می تواند بسیار مفید و موثر باشد. البته که باید ضوابط و قوانین نصب رعایت شود و به کارمندان اطلاع داده شود که محیط دارای دوربین مداربسته می باشد.

با همه این موارد کارفرما نمی تواند وارد حریم خصوصی کارمندان خود شود و در آن تجسس کند.

آیا نصب دوربین مداربسته در کوچه مجاز است؟

کوچه‌ها محل عبور و مرور عابران است بنابراین زیرمجموعه محل‌های عمومی قرار می‌گیرند ولی طبیعتاً نسبت به مراکز خرید و … افراد کمتری تردد می‌کنند، از این رو اگر شما بخواهید برای آپارتمان خود دوربین مداربسته نصب کنید، باید سایر افرادی که در کوچه ساکن هستند را در جریان قرار دهید و برای اطلاع دادن از وجود این دوربین‌ها، از تابلوها و نشانه هایی استفاده کنید و دیگران را از این وجود دوربین مداربسته در آن محل آگاه کنید.

البته دقت کنید که نباید دوربین را طوری نصب کنید که به ساختمان‌های دیگر اشراف داشته باشد و فقط باید کوچه مدنظرتان باشد.

برای نصب دوربین در کوچه تا زمانی که تنها برای امنیت ساختمان خود باشد نیاز به رضایت همسایگان ندارد اما اگر هدف نظارت بر رفت و آمد اهالی و همسایه ها باشد باید از آنها کسب اجازه کرده و رضایتشان را جلب کنید.

بر اساس قوانین نصب دوربین مداربسته، برای دریافت مجوز نصب دوربین از کجا اقدام کنیم؟

براساس قوانین نصب دوربین مداربسته جهت دریافت مجوز نصب دوربین مداربسته میتوانید بعد از شکایت به دلیل تهدید و خطر امنیتی و درخواست کتبی جهت ضرورت نصب دوربین مداربسته به نیروی انتظامی و مراجع قضایی در بخش هایی که نصب دوربین غیرمجاز است، با خیال راحت دوربین مداربسته نصب کنید.

البته بعد از نصب نباید به هیچ عنوان از این دوربین جهت جاسوسی و مفاسد اخلاقی استفاده شود. چرا که در صورت شکایت و اطلاع با شدیدترین مجازات روبرو خواهید شد.

آیا اگر شخصی که متضرر شده است می تواند تصویرهای دوربین مداربسته را بازبینی کند ؟

اگر کسی دچار خسارت شود و دوربین در محل وقوع جرم وجود داشته باشد، پس از شکایت و به دستور قاضی اشخاصی که متضرر شده اند این حق را دارند که فیلم را بازبینی کنند.

رعایت قوانین نصب دوربین مداربسته

در نهایت باید در نظر داشت که هدف اصلی از نصب دوربین مداربسته حفظ امنیت و پیشگیری از وقوع جرائم و حفاظت از جان و مال می باشد. بنابراین تا زمانیکه هدف تجسس در حریم خصوصی افراد نباشد نصب دوربین بلامانع است.

حتی در مکان هایی که نیاز به مجوز است لازم است که این هدف به صورت شفاف مشخص شود. این موضوع را در نظر داشته باشید که قبل از نصب حتما رضایت کتبی اهالی و همسایگان در آپارتمان ها و مجتمع ها را جلب کنید تا با مشکل روبرو نشوید. قوانین نصب دوربین مداربسته را در مکان های خاص مطالعه کنید و بدانید که چه مکان هایی نیاز به مجوز نصب از مراجع ذی صلاح دارد. با رعایت قوانین این اطمینان به افراد داده می شود که حریم خصوصی آنها حفظ خواهد شد.

مطلب مرتبط با قوانین نصب دوربین مداربسته

برای نصب دوربین مداربسته در محیط باغ خود، به چند عامل باید توجه کنید که می توانید از طریق این لینک مطلب مورد نظر را مطالعه نمایید.

به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
مشاوره رایگان
Main Menu x